perjantai 4. heinäkuuta 2008

Öljyn riittävyys ja energian hinta


Tekniikan maailman 4/1974 pääkirjoituksessa päivitellään, että energiakriisi tuli mukamas monille yllätyksenä. Päätoimittaja Rauno Toivonen kuitenkin muistuttaa, että tiedettiin ennen pitkää näin käyvän. Ja on asiasta paljon puhuttu.

Käytännöllisellä tasolla energiankulutukseen ottaa kantaa samaisessa lehdessä eräs iisalmelainen VW Kuplan omistaja. Lehteen lähettämässään kirjoituksessa hän päivittelee VW:n ilmoittamaa kulutusta 8,8 litraa sadalla kilometrillä. Iisalmelaisen autoilijan oman kokemuksen mukaan Kupla söi 13-14 litraa satasella, talvella jopa 15-16! Hän oli tarkistuttanut autonsa paikallisessa merkkihuoltamossa (Autopojat), mutta autosta ei mitään vikaa oltu löydetty.

Tekniikan maailman aina tietävät asiantuntijat kertoivat 8,8 litran olevan normikulutus (DIN 70030). "Siihen ei pidä uskoa kuin joulupukkiin pienenä", valisti toimitus.

Maahantuoja Wihuri-Yhtymän puolesta vastattiin, että 8,8 litraan päästään ajamalla 94 km/h tasaista vauhtia koko sadan kilometrin ajan (kauniissa kesäsäässä, lisäsi toimitus).

Sittemminhän kulutusmittareita on muutettu, ja erikseen pitää ilmoittaa myös kaupunkiajon kulutus. Kia Cee'din kulutus ilmoitetaan tähän tapaan: -Kaupunki 8,0 l -Maantie 5,7 l -Yhdistetty 6,4 l, CO2-päästöt 152 g/km.

Nykyiseenkin "energiakriisiin" pätee Toivosen pääkirjoituksen saarnaus:

Vaikka ongelmat on tiedostettu jo vuosia sitten, niistä on puhuttu paljon, kirjoitettu ja saarnattu. On varoitettu ja varsin suureen ääneen. Kaikesta päätellen sanat ovat kuitenkin kaiutetut kuuroille korville, koska paljon mitään ei ole tehty.

Ihminen elää pilvilinnoissaan. Ihminen työntää mielellään ikävät ajatukset taka-alalle ja toivoo asioiden järjestyvän jonkun muun kuin itsensä järjestäminä.

Ihmeitäkö me täällä odottelemme?



(Kuvassa Tekniikan maailmassa 4/1974 esitelty VW Scirocco, jonka arvioitiin olevan jälleen pettymys uuden Kuplan odottajille. Sciroccon DIN-kulutukseksi ilmoitettiin 8,5 litraa satasella sata oktaanista bensiiniä käyttäen)

Ei kommentteja:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Viimeisimmät kirjoitukset